Knelpunten 2

Lees de volgende casus:
Patrick is als begeleider werkzaam bij een centrum voor dagopvang voor mensen met dementie. Hij doet het werk graag en het geeft hem veel voldoening om iets voor de cliënten te kunnen betekenen. Patrick kan goed uitleggen, is geduldig en heeft nog humor ook. Met zijn collega’s werkt hij prettig samen. Iedereen heeft respect voor elkaar en de werksfeer is dan ook uitstekend. Patrick heeft afwisselende taken en er is ruimte voor eigen initiatief. Een minpunt is het gebouw, dat is helaas behoorlijk ouderwets en biedt weinig comfort. Helaas is er de laatste tijd een forse terugloop van het aantal deelnemers voor de activiteiten. Vanwege bezuinigingen door de gemeente is de eigen bijdrage voor de cliënten verhoogd. Veel mensen vinden het te duur en haken daarom af. Noodgedwongen is het aanbod van activiteiten inmiddels versoberd. Mantelzorgers klagen dat de groepen groter worden. Patrick en zijn collega’s proberen, ondanks de versobering, nog steeds alles uit de kast te halen voor hun cliënten.


Werk de volgende vragen in tweetallen uit.
- Welke knelpunten zijn er in de casus?
- Bij wie zou Patrick deze knelpunten kunnen melden?
- Wat zou Patrick kunnen doen om deze knelpunten aan te kaarten?
- Hoe kan Patrick ervoor dat de knelpunten bij de juiste persoon terecht komen?
- Waarom is het belangrijk om deze knelpunten te signaleren?
- Welke protocollen zijn er om de kwaliteit van de zorg te verbeteren die relevant zijn voor deze casus?


Verwerk dit in een verslag en lever dit in bij de docent.

Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl