Classificatiesysteem
Opdracht signaleren /observeren
- Waarom is het belangrijk om te observeren?
- Waarom is het belangrijk om te signaleren?
Kijkopdracht: Imagination Whale
Filmpje tussendoor pauzeren en vragen stellen:
- Wat valt je op aan het gedrag van het jongetje?
- Wat zie je om het jongetje heen?
- Waar denken jullie dat het mis is gegaan?
Zoekopdracht: Wat is een classificatiesysteem?
Zoek op internet informatie op om de volgende vragen te beantwoorden:
- Wat is een classificatiesysteem?
- Welke classificatiesystemen worden er in het werkveld gebruikt? Noem er 3 en leg uit waarvoor ze gebruikt worden.
Theorie: open de link met informatie over de DSM 5
Klassikale nabespreking
Groepsopdracht:
Verdeel de klas in 3 groepen. Elke groep bekijkt een van onderstaande afleveringen van "Doe even normaal".
Doe even normaal over: Borderline
Bespreek de gekozen aflevering na en probeer de volgende vragen te beantwoorden:
- Welke (gestoorde) gedragingen en functies horen bij dit ziektebeeld?
- Welke verklaringen en oorzaken worden in het programma genoemd?
- Vanuit welke visies worden de ziektebeelden verklaard?
- Welke mogelijke behandelingen zijn er voor deze ziektebeelden?
- Wat is er bekend over het succes van deze behandelingen?
Presenteer jullie bevindingen voor de klas, met fragmenten uit de documentaire als toelichting.
Opdracht:
Beantwoord onderstaande vragen:
- Hoe pas je kennis van actuele classificatiesystemen toe?
- Hoe beredeneer je welke volgende stappen genomen moeten worden?
- (Denk aan beginsituatie en PDCA-cyclus)
- Hoe onderneem je die volgende stappen?
Theorie Classificatiesysteem: Support Intensity Scale SIS
Theorie Classificatiesysteem: Omah
Klassikale nabespreking