Classificatiesysteem

Opdracht signaleren /observeren

  • Waarom is het belangrijk om te observeren?
  • Waarom is het belangrijk om te signaleren?

Kijkopdracht: Imagination Whale

Filmpje tussendoor pauzeren en vragen stellen:

  • Wat valt je op aan het gedrag van het jongetje?
  • Wat zie je om het jongetje heen?
  • Waar denken jullie dat het mis is gegaan?


Zoekopdracht: Wat is een classificatiesysteem?

 Zoek op internet informatie op om de volgende vragen te beantwoorden:

  1. Wat is een classificatiesysteem?
  2. Welke classificatiesystemen worden er in het werkveld gebruikt? Noem er 3 en leg uit waarvoor ze gebruikt worden.

Theorie: open de link met informatie over de DSM 5

Klassikale nabespreking


Groepsopdracht:

Verdeel de klas in 3 groepen. Elke groep bekijkt een van onderstaande afleveringen van "Doe even normaal".

Doe even normaal over:  PTSS

Doe even normaal over: Borderline

Doe even normaal over: Angst

Bespreek de gekozen aflevering na en probeer de volgende vragen te beantwoorden:

  • Welke (gestoorde) gedragingen en functies horen bij dit ziektebeeld?
  • Welke verklaringen en oorzaken worden in het programma genoemd?
  • Vanuit welke visies worden de ziektebeelden verklaard?
  • Welke mogelijke behandelingen zijn er voor deze ziektebeelden?
  • Wat is er bekend over het succes van deze behandelingen?

Presenteer jullie bevindingen voor de klas, met fragmenten uit de documentaire als toelichting.


Opdracht:

Beantwoord onderstaande vragen:

  • Hoe pas je kennis van actuele classificatiesystemen toe?
  • Hoe beredeneer je welke volgende stappen genomen moeten worden?
  • (Denk aan beginsituatie en PDCA-cyclus)
  • Hoe onderneem je die volgende stappen?

Theorie Classificatiesysteem: Support Intensity Scale SIS

Theorie Classificatiesysteem: Omah 

Klassikale nabespreking



Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl