Begeleiden/ ondersteunen

B1-K1-W5 Onvoorziene situaties

De beroepskracht maatschappelijke zorg signaleert en onderneemt actie bij onvoorziene- en crisissituaties die het gevolg zijn van gedragsproblemen van psychosociale of psychiatrische aard, problemen van somatische aard, grensoverschrijdend gedrag of veroorzaakt worden door calamiteiten. Ze voert eerst preventieve acties uit die gericht zijn op het voorkomen van een crisissituatie en verdere escalatie. Ze schat het gevaar voor de cliënt, zichzelf en anderen in. Ze grijpt in en past in uitzonderlijke situaties middelen en maatregelen toe volgens afspraken in het plan van aanpak, de richtlijnen van de organisatie en wetgeving. Ze roept de hulp in van collega’s of deskundige(n) van andere disciplines. Ze houdt de veiligheid van de cliënt, de groep, collega’s en zichzelf in de gaten. Tijdens een crisissituatie blijft ze in contact met de cliënt. Ze zorgt ervoor dat de cliënt weet waar hij aan toe is en wat er gaat gebeuren. Achteraf evalueert de beroepskracht maatschappelijke zorg de onvoorziene- en/of crisissituatie met cliënt(en) en collega's, en maakt zo nodig afspraken om herhaling te voorkomen.


Theorie en verwerkingsopdrachten


In contact blijven
Thieme Communicatie: Thema 9.19 Crisissituaties
  • Cliënten opvangen ten tijde van een crisis




Begeleiden bij crisis in de gehandicaptenzorg
Thieme PBGZ: Thema 4.14 Bijzonder gedrag bij mensen met een verstandelijke beperking
  • Ondersteunen van cliënten bij probleemgedrag
  • Fysieke agressie bij mensen met een verstandelijke beperking
  • Oorzaken van fysieke agressie
  • Fysieke agressie voorkomen
  • Omgaan met dreigende escalaties
  • Cliënten leren omgaan met de eigen agressie
  • Werken aan je eigen houding en vaardigheden

Thieme PBGZ: Thema 4.14 Bijzonder gedrag bij mensen met een verstandelijke beperking
Opdracht 15-20


Handelen in crisissituaties
Thieme Communicatie: Thema Crisissituaties
  • Crisissituaties in de maatschappelijke zorg
  • Crisissituaties in de maatschappelijke zorg voorkomen
  • Een crisis doorstaan als beroepskracht MZ
  • Kalm blijven
  • Voorbereiden op een eventuele crisis
  • Flexibel zijn
  • Gewone werkzaamheden laten doorgaan
  • Prioriteiten stellen
  • Aandacht voor emoties van cliënten
  • Aandacht voor familie
  • Cliënten opvangen ten tijde van een crisis
Thieme Communicatie: Thema Crisissituaties
Opdracht 11-12














Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl