Crisissituaties
B1-K1-W5 Onvoorziene situaties
De beroepskracht maatschappelijke zorg signaleert en onderneemt actie bij onvoorziene- en crisissituaties die het gevolg zijn van gedragsproblemen van psychosociale of psychiatrische aard, problemen van somatische aard, grensoverschrijdend gedrag of veroorzaakt worden door calamiteiten. Ze voert eerst preventieve acties uit die gericht zijn op het voorkomen van een crisissituatie en verdere escalatie. Ze schat het gevaar voor de cliënt, zichzelf en anderen in. Ze grijpt in en past in uitzonderlijke situaties middelen en maatregelen toe volgens afspraken in het plan van aanpak, de richtlijnen van de organisatie en wetgeving. Ze roept de hulp in van collega’s of deskundige(n) van andere disciplines. Ze houdt de veiligheid van de cliënt, de groep, collega’s en zichzelf in de gaten. Tijdens een crisissituatie blijft ze in contact met de cliënt. Ze zorgt ervoor dat de cliënt weet waar hij aan toe is en wat er gaat gebeuren. Achteraf evalueert de beroepskracht maatschappelijke zorg de onvoorziene- en/of crisissituatie met cliënt(en) en collega's, en maakt zo nodig afspraken om herhaling te voorkomen.
|
Theorie en verwerkingsopdrachten
Crisissituaties | ||
Communicatie: Thema 9.19 Crisissituaties
|
Communicatie: Thema 9.19 Crisissituaties
|
|
Reacties op een crisis | |||
Thieme Communicatie: Thema 9.20 Begeleiden bij reacties op een crisis
|
Thieme Communicatie: Thema 9.20 Begeleiden
bij reacties op een crisis Opdracht 1-10
|
|
Agressief gedrag | ||
Thieme Communicatie: Thema 9.21 Agressief gedrag
|
Thieme Communicatie: Thema 9.21 Agressief gedrag Opdracht 1-9
|
|
Thieme AM GGZ: Thema 18 Cliënten met risico- en probleemgedrag
|
|
Opdracht Separeren voorkomen
|
Conflicthantering | ||
Thieme Communicatie: Thema 9.22 Conflictsituaties en conflicthantering
|
Thieme Communicatie: Thema 9.22 Conflictsituaties en conflicthantering Opdracht 1-6 en 1-3
|
|