Observeren/ signaleren

B1-K1-W5 Onvoorziene situaties

De beroepskracht maatschappelijke zorg signaleert en onderneemt actie bij onvoorziene- en crisissituaties die het gevolg zijn van gedragsproblemen van psychosociale of psychiatrische aard, problemen van somatische aard, grensoverschrijdend gedrag of veroorzaakt worden door calamiteiten. Ze voert eerst preventieve acties uit die gericht zijn op het voorkomen van een crisissituatie en verdere escalatie. Ze schat het gevaar voor de cliënt, zichzelf en anderen in. Ze grijpt in en past in uitzonderlijke situaties middelen en maatregelen toe volgens afspraken in het plan van aanpak, de richtlijnen van de organisatie en wetgeving. Ze roept de hulp in van collega’s of deskundige(n) van andere disciplines. Ze houdt de veiligheid van de cliënt, de groep, collega’s en zichzelf in de gaten. Tijdens een crisissituatie blijft ze in contact met de cliënt. Ze zorgt ervoor dat de cliënt weet waar hij aan toe is en wat er gaat gebeuren. Achteraf evalueert de beroepskracht maatschappelijke zorg de onvoorziene- en/of crisissituatie met cliënt(en) en collega's, en maakt zo nodig afspraken om herhaling te voorkomen.


Herkennen van agressie
Thieme AM GGZ:  Thema 8.18 Cliënten met risico- of probleemgedrag
  • Herkennen van agressief gedrag
Thieme PBGZ: Thema 4.14 Bijzonder gedrag bij mensen met een verstandelijke beperking
  • Observatie van gedragsproblemen





Opdracht Observatieplan


Signaleren en observeren in crisissituaties
Thieme AM GGZ: Thema 2.5 Methodieken
  • Signaleringsplan en crisisplan


Opdracht Signaleren van onvoorziene of crisissituaties
Opdracht Signaleringsplan

















Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl