Disciplines
1. Klik hier en bestudeer de video.
- Wat wordt bedoeld met professioneel werken?
- Welke vaardigheden heb je nodig om te zorgen dat er goed wordt samengewerkt?
- Hoe werk je aan een onderlinge band?
2. Klik op deze link: Samenwerking binnen Jeugdzorg Overijssel.
- Op welke wijze vindt er samenwerking plaats?
- Wat is het voordeel van deze manier van werken?
- Wat is het voordeel voor de cliënt?
- Wat betekent het woord “inter”’ in interdisciplinair en in interprofessioneel?
- Leg in je eigen woorden uit wat beide begrippen betekenen.
3. Wie doet wat in de instelling?
- Maak groepen van 4
- Neem je stage-instelling als voorbeeld.
- Wie werken er allemaal binnen de instelling?
- Welke taken vervullen deze beroepskrachten?
- Welke rollen vervullen deze beroepskrachten?
- Op welke gebieden wordt er samengewerkt?
- Bespreek met elkaar welke overeenkomsten en welke verschillen er zijn bij de stage-instellingen.
4. Casus afstemmen.
Er vindt overleg plaats bij Centrum Jeugd en Gezin. Het is de eerste keer dat het team met elkaar rond de tafel zit. Bernd is een jongen van 14 jaar oud, hij spijbelt veel, heeft slechte schoolresultaten en is inmiddels naar het speciaal basisonderwijs gegaan. Hij is van huis weggelopen en heeft ruim 2 weken bij een crisisopvang gezeten, maar is hier na twee weken ook weggelopen. Hij heeft nog vrienden van zijn reguliere middelbare school en gaat met hen nog goed om. Zijn ouders kunnen hem thuis moeilijk handhaven en vragen zich af of er niet meer aan de hand is dan alleen leer- en gedragsproblemen.
Opdracht:
- Maak groepjes van 6 personen.
- Verplaats je in de rollen van de leden van het team.
- Beschrijf voor iedere rol wat je in wil brengen.
- Wat is je doel (met andere woorden wat wil je bereiken)?
- Hoe wil je dit gaan bereiken?
Rol | Doel | Aanpak |
Bernd
|
|
|
Ouders van Bernd
|
|
|
Persoonlijk begeleider crisisopvang
|
|
|
Schoolmaatschappelijk werker
|
|
|
Gedragsdeskundige
|
|
|
Gezinscoach
|
|
|