Multiculturele lunch (semester 4)
Met de klas organiseren jullie, tijdens de lesuren KD int. 1, een lunch. Dit kan met de klas, het leerjaar of wellicht voor de hele school. Hierbij laten jullie gerechten en rituelen uit verschillende culturen zien en proeven. Het feest vindt plaats in week 17. Om dit goed te regelen is er voorbereidingstijd tijdens de lestijden. Er worden groepen gemaakt met eigen taken en verantwoordelijkheden.
De lunch wordt opgezet als een markt. Door de ruimte staan de gerechten verspreid met een poster erbij waar op te lezen is waar het gerecht vandaan komt, wanneer het wordt gegeten, recept etc.
Tussen alle stands met gerechten door zijn er andere stands te vinden met een aantrekkelijke presentatie van rituelen en gebruiken. Hier is te zien/ervaren/lezen hoe men bijvoorbeeld in Mongolië een bruiloft viert, in Suriname een begrafenis houdt, in Amerika een geboorte viert etc. etc.
De bezoekers van de markt komen zo op verschillende manieren in aanraking met andere culturen, gebruiken en rituelen.
We maken 5 teams:
Coördinatie team
- Studenten niveau 4
- Dit is de stuurgroep van het hele evenement
- Maakt plan van aanpak, met begroting en tijdsindeling.
- Beheert budget.
- Keert geld uit als plan van aanpak van het team akkoord is
- Organiseert voorbereidingen, ondersteund en stuurt teams aan.
- Helpt mee problemen op te lossen.
- Enthousiasmeert studenten en bezoekers.
- Overlegt met docent
PR team
- Bedenkt en voert voorlichting uit.
- Maakt flyers en samenvattende film.
- Er vindt een campagne plaats om de school in te lichten, mensen enthousiasmeren te komen
- Er wordt een aftermovie gemaakt van 2 minuten die een goede impressie geeft van hoe de lunch is geweest.
Locatie team
- Zorgt voor aankleding van de ruimte.
- Organiseert bestek, borden, bekers en servetten.
- Zet de ruimte klaar voor de lunch en zorgt voor de materialen.
- Coördineert en organiseert het opruimen, zodat ruimte netjes achtergelaten wordt.
Rituelen team
- Bedenkt minimaal 6 rituelen van verschillende culturen.
- ‘Presenteert’ tijdens de lunch de rituelen:
- Er wordt per presentatie 1 ritueel laten zien dat te maken heeft met feest uit de betreffende cultuur, bv: trouwen, geboorte, volwassen worden, etc…
- De culturen komen oorspronkelijk uit geografische gebieden en/of etniciteit buiten Nederland, maar komen momenteel wel voor in Nederland.
- De presentaties worden opgesteld in dezelfde ruimte als het feest, waarbij de bezoekers langs kunnen lopen en informatie kunnen halen.
- de presentaties zijn zodanig dat de bezoeker een goed beeld heeft van het ritueel, waarvoor het is en van welke cultuur het is.
Gerechten team
- Bedenken en maken minimaal 15 verschillende gerechten.
- Verantwoording budget.
- Maakt per gerecht een informatieposter:
- wat het is,
- waar het vandaan komt,
- wat er inzit (denk ook aan allergie),
- wat de achtergrond van het gerecht is,
- hoe en bij welke gelegenheden het gegeten wordt.
Wat zijn de voorwaarden voor het feest?
- Iedereen doet mee en zorgt dat het feest een succes wordt.
- Opruimen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
- Elk team maakt een eigen plan, werkverdeling, opzet en begroting.
- Elk team is verantwoordelijk voor de taak, de verdeling is op basis van interesse maar kan door docenten ook toegewezen worden.
- Budget verantwoording en het budget wordt niet overschreden.
- Tijdsindeling van de dag/activiteit is genoteerd en wordt gevolgd.
Je behaalt dit onderdeel door, in de les na de lunch, een evaluatieverslag te schrijven. Zie Learning Matters voor de opdracht.
Let op: de opdracht kan alleen worden behaald bij deelname aan de lunch.