Besluiten nemen


Doel:

De student streeft doelbewust naar overeenstemming en voldoende steun voor besluiten.

Opdracht:

In het werkveld zal je merken dat er vaak besluiten genomen moeten worden op verschillende gebieden. Vaak denken collega’s verschillend over bepaalde zaken, maar zal er uiteindelijk toch een besluit genomen moeten worden waar voldoende steun voor is vanuit het team. Als medewerker maatschappelijke zorg is het daarom belangrijk om te weten hoe je ervoor kan zorgen dat je efficiënt met jouw collega’s besluiten kan nemen waarbij spraken is van overeenstemming en voldoende steun vanuit betrokkenen. Deze opdracht bestaat uit:

  • Deel A: Lezen artikel ‘efficiënt besluiten nemen & checklist maken
  • Deel B: Simulatie vergadering besluiten nemen
  • Deel C: Individueel evaluatieverslag

Voordat je begint wordt de klas verdeelt in groepen (teams) van 4-5 personen.


Deel A: Lezen artikel ‘efficiënt besluiten nemen & checklist maken


Lees het artikel ‘efficiënt besluiten nemen’ door. Maak vervolgens met jouw team een overzicht van de belangrijkste punten. Zorg ervoor dat dit een schematische weergave is met steekwoorden van de informatie uit het artikel. Zo kan je dit tijdens de vergadering als checklist gebruiken en in 1 oogopslag zien welke tip/stap je op dat moment kan helpen.


Deel B: Simulatie vergadering besluiten nemen

Instructie teamleider:

De teamleden bereiden zich ieder apart voor op de oefening. Daarna gaan ze als team opzoek naar een gezamenlijk gedragen besluit. Jouw rol is om er ervoor te zorgen dat er efficiënt een gedragen besluit genomen wordt.

Informatie deelnemers:

Alle teamleiders gaan even op de gang staan. Vervolgens geeft de docent de teamleden informatie m.b.t. hun rol in de vergadering.

Opdracht team:

Neem als team een besluit over waar jullie het geld aan willen schenken. Zorg ervoor dat je stem gehoord wordt en dat jullie een besluit nemen waar iedereen mee instemt.


Deel C: Individueel evaluatieverslag

Tijd om te evalueren. Let op, dit evaluatieverslag is een individueel verslag. Je schrijft dus ieder voor zich een evaluatie over jullie vergadering.

Geef in je evaluatieverslag antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe heb je de vergadering ervaren? Licht je antwoord toe.
  • Wat ging er goed en waarom vond je dit goed?
  • Wat ging er minder goed? Waarom vond je dit minder goed? Hoe zou dat een volgende keer aangepakt kunnen worden?


DOCENT GEEFT EXTRA INFORMATIE AAN DE TEAMLEDEN (zie docentenhandleiding)






Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl