Openstaan voor anderen

Doel:

De student staat open voor meningen, ideeën en feedback van anderen.

De opdracht:

Om open te kunnen staan voor anderen moet je vrij zijn van vooroordelen. Dit betekent dat je je dus niet laat leiden door een eerste indruk die je van iemand hebt. Open staan voor anderen is noodzakelijk om de ander te leren kennen, begrijpen en helpen. Dit betekent niet dat je jezelf moet vergeten. In sommige situaties is het nodig om grenzen te stellen.


Deel A: Theorie en opdrachten Thieme

Maak van het boek Communicatie Hoofdstuk 11 de verwerkingsopdrachten:

De aspecten van de beroepshouding
Thieme Communicatie: Thema 5.11
  • Openstaan voor cliënten
  • Opdracht 3 - 4

 
 

Deel B: Eigen situatie

Neem een persoon in gedachten waarvoor jij niet open stond door de eerste indruk die je van die persoon had. Beantwoord de volgende vragen:

  1. Hoe kwam het dat jij niet open stond voor deze persoon?

  2. Stel je voor dat hij/zij zijn mening geeft, wat zou jij hiermee doen?

  3. Stel je voor dat deze persoon jouw collega was en een nieuw idee aandraagt. Hoe zou jij daarmee omgaan?

  4. Hoe kan jij er voor zorgen dat je toch openstaat voor iemand waarvan je bij de eerste ontmoeting geen goede indruk hebt?




Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl