Methodisch werken

P2-K1-W1 Ondersteuningsplan

De begeleider specifieke doelgroepen levert een bijdrage aan het samen met de cliënt opstellen van het ondersteuningsplan. Ze houdt hierbij rekening met andere hulp, zorg of diensten en de verwevenheid van de aandoening met de verschillende levensgebieden. Ze verzamelt gegevens over de cliënt uit observaties, gesprekken en schriftelijke verslagleggingen. Zij consulteert collega’s over mogelijke begeleidingsdoelen en -methodieken. Op basis van de verkregen informatie begeleidt ze de cliënt bij het formuleren van zijn doelen en prioriteiten. Samen met de cliënt en in afstemming met collega's kiest ze het soort activiteiten en de vorm van begeleiding die bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen. Ze legt haar bijdrage aan het ondersteuningsplan schriftelijk vast. Ze vraagt aan de cliënt of hij akkoord gaat met haar bijdrage aan het ondersteuningsplan en stelt samen met de eindverantwoordelijke haar bijdrage aan het ondersteuningsplan vast.

Theorie en verwerkingsopdrachten

Doelgroepen BSD
Thieme BSD: Thema 3 tot en met 7 Thieme BSD: Thema 3 tot en met 7


Methodisch werken en het opstellen van het ondersteuningsplan
Thieme BSD: Thema 1.3 Ondersteuningsproces
  • Ondersteuningsproces
  • Inleiding
  • Begeleiding en ondersteuning geven
  • Zelfregie
  • Methodisch werken
  • Stappen in het ondersteuningsproces
  • Verzamelen van informatie
  • Vaststellen van behoeften en problemen
  • Doelen formuleren
  • Plan maken
  • Uitvoeren van de activiteiten volgens planning
  • Evalueren

Thieme BSD: Thema 1.3 Ondersteuningsproces:
Opdracht 1-3


Test je kennis:
Ondersteuningsproces
Opdracht Wat betekent het?

Opdracht Het 8 fasenmodel

Opdracht Gegevens verzamelen (Prezi)

Opdracht Cliëntgesprek (motivatietechnieken)

Opdracht Ordenen (als de opdrachten hierboven gedaan zijn)

Opdracht Doelen formuleren

Thieme BSD: Thema 2.4 Ondersteuningsplan in de praktijk
  • Introductie deskundige ondersteuning en begeleiding
  • Ondersteuningsplan in de praktijk
  • Inleiding
  • Werken met een ondersteuningsplan
  • Cliënt, sociaal netwerk en hulpverlener
  • Taken bij het ondersteuningsplan
  • Rechten en plichten
  • Ondersteuningsplan in de praktijk
  • Functioneren en ondersteuningsbehoefte in kaart brengen
  • Ondersteuning of zorg plannen en uitvoeren
  • Evaluatie

Thieme BSD: Thema 2.4 Ondersteuningsplan in de praktijk

Opdracht 1-4

Test je kennis:
Ondersteuningsplan in de praktijk


Branchespecifieke methodieken
Thieme BSD: Thema 2.5 Begeleidingsmethodieken
  • Begeleidingsmethodieken
  • Inleiding
  • Werken met methodieken
  • Verschillende methodieken
  • Het 8-fasenmodel
  • Motiverende gespreksvoering
  • Oplossingsgericht werken
  • Belevingsgerichte zorg
  • Muzisch agogisch werken
  • Creatieve activiteiten
  • Bewegingsactiviteiten
  • Muziektherapie
  • Danstherapie
  • Mindfulness

Thieme BSD: Thema 2.5 Begeleidingsmethodieken
Opdracht 1-4

Test je kennis:
Begeleidingsmethodieken


Opdracht Begeleidingsmethodiek

Opdracht De Presentiebenadering

Opdracht Leervragen en BPV (vooruitblik naar semester 5)




























Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl