Methodisch werken
P2-K1-W1 Ondersteuningsplan
De begeleider specifieke doelgroepen levert een bijdrage aan het samen met de cliënt opstellen van het ondersteuningsplan. Ze houdt hierbij rekening met andere hulp, zorg of diensten en de verwevenheid van de aandoening met de verschillende levensgebieden. Ze verzamelt gegevens over de cliënt uit observaties, gesprekken en schriftelijke verslagleggingen. Zij consulteert collega’s over mogelijke begeleidingsdoelen en -methodieken. Op basis van de verkregen informatie begeleidt ze de cliënt bij het formuleren van zijn doelen en prioriteiten. Samen met de cliënt en in afstemming met collega's kiest ze het soort activiteiten en de vorm van begeleiding die bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen. Ze legt haar bijdrage aan het ondersteuningsplan schriftelijk vast. Ze vraagt aan de cliënt of hij akkoord gaat met haar bijdrage aan het ondersteuningsplan en stelt samen met de eindverantwoordelijke haar bijdrage aan het ondersteuningsplan vast.
|
Theorie en verwerkingsopdrachten
Doelgroepen BSD | ||
Thieme BSD: Thema 3 tot en met 7 | Thieme BSD: Thema 3 tot en met 7 |
|
Methodisch werken en het opstellen van het ondersteuningsplan
|
||
Thieme BSD: Thema 1.3 Ondersteuningsproces
|
Thieme BSD: Thema 1.3 Ondersteuningsproces:
Opdracht 1-3 Test je kennis: Ondersteuningsproces |
Opdracht Wat betekent het?
Opdracht Het 8 fasenmodel Opdracht Gegevens verzamelen (Prezi) Opdracht Cliëntgesprek (motivatietechnieken) Opdracht Ordenen (als de opdrachten hierboven gedaan zijn) Opdracht Doelen formuleren |
Thieme BSD: Thema 2.4 Ondersteuningsplan in de praktijk
|
Thieme BSD: Thema 2.4 Ondersteuningsplan in de praktijk
Opdracht 1-4 Test je kennis: Ondersteuningsplan in de praktijk |
Branchespecifieke methodieken | ||
Thieme BSD: Thema 2.5 Begeleidingsmethodieken
|
Thieme BSD: Thema 2.5 Begeleidingsmethodieken
Opdracht 1-4 Test je kennis: Begeleidingsmethodieken |
Opdracht Begeleidingsmethodiek
Opdracht De Presentiebenadering Opdracht Leervragen en BPV (vooruitblik naar semester 5) |