Muzisch agogisch

P2-K1-W2 Begeleidt specifieke doelgroepen en hun naastbetrokkenen bij (dagelijkse) activiteiten

De begeleider specifieke doelgroepen bereidt activiteiten voor door te zorgen dat materialen en middelen aanwezig zijn en informeert de cliënten over de activiteit. De activiteiten kunnen variëren afhankelijk van de behoeften en wensen van de cliënt zoals een maaltijd (voor)bereiden, muziek maken of sporten. Ze betrekt zoveel mogelijk de naastbetrokkenen bij de (dagelijkse) activiteiten. Bij aanvang van een activiteit geeft ze indien nodig uitleg of instructie over de activiteit aan de cliënten en laat onder andere voorbeelden, keuzemogelijkheden en alternatieven zien. Ze demonstreert zo nodig het gebruik van materialen en middelen. Tijdens de activiteit bewaakt ze de voortgang en motiveert de cliënt(en) om de gestelde doelen te behalen en zich te houden aan afgesproken regels. Ze blijft steeds controleren of de activiteit blijft aansluiten bij de wensen en de mogelijkheden van de cliënt(en). Ze schakelt flexibel en continu tussen de individuele cliënt en de groep cliënten. Ze observeert en dealt met de groepsdynamiek en het gedrag van de cliënten. Ze bevordert een goed groepsklimaat. Ze ziet toe dat de cliënten prettig met elkaar omgaan tijdens de activiteit. Is dit niet het geval dan bespreekt ze dit in de groep.


Theorie en verwerkingsopdrachten

Materialen en middelen
Thieme Dagbesteding: Thema 2.5 Indeling van dagbesteding.


  • Activiteiten, middelen, materialen
  • Beeldend vormen
  • Audiovisuele middelen
  • Muziek
  • Tuin en natuur
  • Sport spel en beweging
Thieme Dagbesteding: Thema 2.5 Indeling van dagbesteding


  • Opdracht 2a
  • Opdracht 2c













Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl