Regie
P3-K1-W2 Regie
De persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg zorgt, indien haalbaar, dat de cliënt en zo nodig naastbetrokkenen de regie voeren. Zij houdt in overleg met de cliënt overzicht over alle activiteiten met en rondom de cliënt. Zij beoordeelt steeds of de cliënt zelf de regie kan voeren of dat deze gedeeltelijk of geheel overgenomen dient te worden door naastbetrokkenen of door een professional. De persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg analyseert de draagkracht van naastbetrokkenen en treedt op als aanspreekpunt voor de cliënt en derden. Zij maakt afspraken met de cliënt over wat hij zelf doet en waarvoor diensten van naastbetrokkenen en/of interne of externe deskundigen ingezet worden en coördineert de activiteiten rond de regie over het eigen leven van de cliënt. Ze schakelt continu ten aanzien van begeleidingsmethodieken en gesprekstechnieken, afgestemd op de cliënt en naastbetrokkenen. Zij schakelt deskundigen in om de gestelde doelen of diensten te helpen realiseren. Zij informeert de cliënt over de geplande ondersteuning en de gemaakte afspraken en koppelt informatie over de cliënt terug aan de betrokken begeleiders. Ze monitort de kwaliteit en de continuïteit van de regie van de cliënt over zijn eigen leven en bespreekt deze met de cliënt en naastbetrokkenen.
|
Theorie en verwerkingsopdrachten
Introductie begrippen regie |
|
|
|
|
Opdracht begrippen regie
|
Regie vroeger en nu |
|
|
Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 1.2:
- alle onderdelen |
Maak: Thieme PBGZ Thema 1.2:
- Opdracht 1-6 |
|
Regie en doelgroepen |
|
|
LVG:
Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 3.10: -Inleiding Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 13.42: -omgaan met vrijheden en verantwoordelijkheden |
Maak: Thieme PBGZ Thema 13.42:
-Opdracht 8 |
|
Matig VG:
Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 3.9: -ondersteunen van mensen met een matige verstandelijke beperking |
Maak: Thieme PBGZ Thema 3.9:
-Opdracht 1 en 4 |
|
(Zeer) ernstige VG:
Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 3.11: -Ondersteuning Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 3.12: -Ondersteunen van mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke beperking -Inleiding -Regie over eigen leven |
Maak: Thieme PBGZ Thema 3.11:
-Opdracht 5 Maak: Thieme PBGZ Thema 3.12: -Opdracht 6 |
|
Hersenletsel:
Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 5.16: -Hersenletsel -Inleiding -Vormen van hersenletsel |
|
|
Multiple sclerose en amyotrofische laterale sclerose (ALS):
Bestudeer: Thieme: PBGZ Thema 5.17: -Multiple sclerose -Cliënten met ALS |
|
|
Spina bifida en dwarslaesie:
Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 5.18: -Cliënten met spina bifida -Cliënten met een dwarslaesie |
|
|
Clienten met aandoeningen aan de zintuigen:
Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 6.19: -Slechthorendheid en doofheid Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 6.20: -Slechtziendheid en blindheid |
|
|
Cliënten met aandoeningen aan het bewegingsstelsel:
Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 7.22: -Algemene informatie over spierdystrofie Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 7.23: -Cliënten met artrose -Cliënten met reumatoïde artritis Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 7.24: -Cliënten met osteoporose -Cliënten met amputatie van ledematen -Cliënten met het complex regionaal pijnsyndroom |
|
|
Cliënten met een meervoudige beperking:
Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 8.25: -Mensen met een meervoudige beperking -Kenmerken meervoudige beperkingen |
|
|
Regie op 8 levensdomeinen |
|
|
Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 12.38 :
-Kwaliteitszorg in de gehandicaptenzorg -Kwaliteit van bestaan -Kwaliteitsdomeinen en het ondersteuningsplan -Eigen regie als centrale waarde |
Maak: Thieme PBGZ Thema 12.38:
-Opdracht 1 |
|
Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 1.4:
-Tot totstandkoming ondersteuningsplan -Gegevens verzamelen -Levensverhaal en persoonsbeeld -Perspectief en (hoofddoelen) |
Maak: Thieme PBGZ Thema 1.4:
-Opdracht 1, 4, 5, 8 en 9 |
|
Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 2.5:
-Introductie deskundige ondersteuning en begeleiding bieden -Deskundige zorg en ondersteuning -Inleiding -Reële, positieve en genuanceerde beeldvorming -Belang van juiste beeldvorming -Respectvolle benadering -Kenmerken van deskundige ondersteuning -Cliëntgericht werken -Vraaggericht werken -Totale mens als uitgangspunt |
Maak: Thieme PBGZ Thema 2.5:
-Opdracht 1-3 |
Opdracht: Inspiratiekaarten |
Bestudeer: Thieme Communicatie Thema 9.19:
-Evenwicht tussen draagkracht en draaglast |
Maak: Thieme Communicatie Thema 9.19:
-Opdracht 8a |
Opdracht: Kunnen en aankunnen |
Inzoomen op een aantal levensdomeinen |
|
|
Bestudeer: Thieme PBGZ 2.6:
-Leven en wonen -Zorg verlenen in de thuissituatie -Kwaliteit van wonen |
Maak: Thieme PBGZ 2.6:
-Opdracht 1 -Opdracht 2a en b |
Opdracht: Hulp bij woningkeuze |
Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 2.7:
-Begeleiden bij activiteiten -Inleiding -Dagbesteding tot aan einde van het hoofdstuk |
Maak: Thieme PBGZ Thema 2.7:
-Opdracht 3-5 |
|
Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 9.29:
-Inleiding -Intimiteit en seksualiteit niet vanzelfsprekend -Houding begeleiders bij seksualiteitsbeleving -Kinderwens |
Maak: Thieme PBGZ Thema 9.29:
-Opdracht 1 en 4 |
|
Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 11.34:
-Kwaliteit van leven -Identiteit |
Maak: Thieme PBGZ Thema 11.34:
-Opdracht 4 |
Opdracht: Afsprakenboekje levenseinde |
Regie en wetgeving |
|
|
Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 11.36:
-Wensen omtrent het levenseinde -Euthanasie -Zorgvuldigheidseisen -Wilsverklaringen |
Maak: Thieme PBGZ Thema 11.36:
-opdracht 2 |
|
Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 13.42:
-Versterking van de positie van de cliënt -Zorg op maat |
Maak: Thieme PBGZ Thema 13.42:
-opdracht 1a en 1b |
|
Bestudeer: Thieme PBGZ Thema 13.44:
-Gehele hoofdstuk over wetgeving en financiering |
Maak: Thieme PBGZ Thema 13.44:
-Opdracht 1-6 |
Opdracht: Vrijheidsbeperkende maatregelen |