Informeren en instrueren

Lees de casus Nieuwe methodiek:

Sinds januari 2018 is het de bedoeling, dat elke medewerker een persoonlijk ontwikkelplan maakt en hier actief mee bezig is. Jouw organisatie wil echt een kwaliteitsslag maken en hier hoort ook een verbetering van het personeelsbeleid bij. Jij bent coördinator van jouw afdeling en het is jouw taak om erop aan te sturen, dat elke medewerker voor juni 2018 zijn POP toelicht tijdens het functioneringsgesprek en laat zien hoe hij of zij hiermee aan de slag is geweest.

Een van je medewerkers is een oude rot in het vak. Ze is 56 jaar, werkt al 35 jaar in de zorg, waarvan 24 jaar op jouw locatie. Ze kan heel goed met cliënten omgaan, cliënten lopen echt met haar weg.

Toen ze hoorde dat ze een POP moest maken, zei ze dat ze ook zonder POP haar werk prima doet. 'Ik werk al 35 jaar in de zorg, ik heb nog nooit een POP hoeven te maken, dus waarom zou ik dat nu wel moeten?'

Opdracht:

  • Jij gaat het gesprek met haar aan. Het gesprek is zowel informatief als instructief.
    • Welke informatie geef je? Met welke bedoeling?
    • Welke weerstand verwacht je?
    • Hoe ga je met deze weerstand om?
    • Hoe motiveer je de collega (denk aan de inzet van constructieve feedback)?
    • Welke instructies geef je t.a.v. een POP?
  • Verwerk in een verslag van minimaal een A4'tje.
  • Wissel je verslag uit met het verslag van een medestudent en geef elkaar feedback. Bereid jouw feedback voor aan de hand van onderstaande vragen.
  • Stel het verslag n.a.v. de verkregen feedback bij en laat opdracht aftekenen door de docent.
    • Welke informatie geef je aan je medestudent? Met welke bedoeling?
    • Welke weerstand verwacht je van de medestudent?
    • Hoe ga je met deze weerstand om?
    • Hoe motiveer je de medestudent om het verslag aan te passen (denk aan de inzet van constructieve feedback)?
    • Welke instructies geef je t.a.v. het verslag?













Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl