Communicatie/beroepshouding
P5-K1-W2 Psychosociale ondersteuning
De thuisbegeleider biedt psychosociale ondersteuning in complexe situaties gericht op het veranderen van gedrag en/of het vergroten van de zelfredzaamheid. Het dagelijks handelen en functioneren van de cliënt staan hierbij centraal. De thuisbegeleider stelt samen met de cliënt de doelen op waaraan gewerkt gaat worden. Zij bouwt een vertrouwensrelatie op met de cliënt en stemt de coaching af op de individuele problematiek. Door middel van intensieve gesprekken probeert zij de cliënt meer inzicht te geven in het eigen functioneren en de problematiek een plek te geven binnen het leven van alledag. De thuisbegeleider schept kansen en mogelijkheden voor de cliënt om zich te ontwikkelen en motiveert de cliënt doelen te bereiken en uitdagingen aan te gaan en geeft feedback op gedrag. |
Theorie en verwerkingsopdrachten
Hoe behandel ik cliënten met psychosociale problematiek onbevooroordeeld en rechtvaardig? | ||
Thieme Communicatie MZ: Thema 2.4 Luisteren en luisterhouding
Zie ook: Thieme Thuisbegeleider: Thema 5.12 Ingrijpende levensgebeurtenissen bij cliënten
|
|
|
Intensieve gespreksvormen
Wat zijn intensieve gespreksvormen die ik kan inzetten bij het begeleiden van cliënten met psychosociale problemen? | ||
Thieme Communicatie MZ: Thema 3.7 Tweegesprekken
|
|
|
Feedback
Hoe geef je feedback op het gedrag van een cliënt met bepaalde psychosociale problematiek? | ||
Thieme Communicatie MZ: Thema 4.9 Feedback geven en krijgen
|
|
Opdracht: Johari |
Vertrouwen
Hoe ga je vertrouwelijk met informatie om? | ||
Thieme Communicatie MZ: Thema 5.11 De aspecten van de beroepshouding
|
|
|