Verbetervoorstel

Neem het hoofdstuk uit het boek Kwaliteit en deskundigheid: Thema 3.11 Kwaliteit verbeteren er bij.

  • Kwaliteit verbeteren
  • Inleiding
  • Het verbeterplan
  • Werken aan kwaliteitsverbetering
  • Openstaan voor verandering
  • Kritisch blijven
  • Omgaan met klachten van je cliënten
  • Klachten aannemen
  • Standaardprocedures en protocollen hanteren
  • Werken volgens de standaardprocedure
  • Werken volgens protocol


Jij bent iemand die kritisch naar het werk kijkt, klachten van cliënten serieus neemt.

Jij komt in je werk als thuisbegeleider vast zaken tegen waarvan jij denkt dat het beter, handiger, klantvriendelijker, enz kan.


Schrijf een verbetervoorstel. Leg het voorstel ter goedkeuring voor aan je praktijkbegeleider/ team.

Het zou mooi zijn als jouw verbetervoorstel daadwerkelijk wordt doorgevoerd.

Onderbouw jouw voorstel dan ook met een goed doordacht plan. 


Onderstaande vragen kunnen je hierbij helpen:

Wat heb je gesignaleerd?

Wat denk je dat er beter kan?

Waarom denk je dat het beter kan?

Hoe denk je dat het beter kan?

Wie/ wat heb je daarbij nodig?

Hoe/ wanneer wordt het uitgevoerd?

Hoe denk je anderen (en wie?) voor je verbeterpunt te motiveren?

Hoe en met wie wordt geëvalueerd?

Hoe zorg je voor borging?


Je wil er voor zorgen dat jouw plan duidelijk op papier staat. (ook zonder taalfouten; die leiden af van de inhoud. En dat zou zonde zijn)

Wissel plannen in de klas onderling uit.

  1. leer van jouw klasgenoot door diens plan zorgvuldig te lezen
  2. geef opbouwende kritiek op het plan van jouw klasgenoot
  3. beargumenteer waarom jij als praktijkbegeleider/ teamlid dit wel/ niet een werkbaar plan zou vinden



























Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl