Methodisch werken
P6-K1-W1 Ondersteuningsplan
De persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen analyseert de verzamelde informatie over de cliënt en selecteert de belangrijkste informatie. Ze consulteert collega’s over mogelijke begeleidingsdoelen en -methodieken. Op basis van de verkregen informatie stelt ze samen met de cliënt de doelen voor de begeleiding vast en kiest ze het soort activiteiten en de vorm van begeleiding die bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen. Op basis hiervan schrijft ze het ondersteuningsplan. Ze legt het ondersteuningsplan ter instemming voor aan de cliënt, betrokkenen en aan het (multidisciplinair) team. Ze licht het plan toe en onderbouwt gemaakte keuzes. Zo nodig stelt ze het plan bij. Zij koppelt bijgestelde informatie uit het ondersteuningsplan terug aan collega’s.
|
Theorie en verwerkingsopdrachten
Doelgroepen PBSD | ||
Thieme PBSD: Thema 3 tot en met 8 | Thieme PBSD: Thema 3 tot en met 8
|
|
Methodisch werken en het opstellen van het ondersteuningsplan | ||
Thieme PBSD: Thema 1.3 Ondersteuningsproces:
|
Thieme PBSD: Thema 1.3 Ondersteuningsproces:
Opdracht 1-5 Praktijksituaties Wie binnen drinkt doet dat niet op straat 1-7 Mia lacht even en kust een van haar knuffels 1-5 Test je kennis: Ondersteuningsproces test 1 |
Opdracht Wat betekent het?
Opdracht Het 8 fasenmodel Opdracht Gegevens verzamelen (Prezi) Opdracht Cliëntgesprek (motivatietechnieken) Opdracht Ordenen (als de opdrachten hierboven gedaan zijn) Opdracht Doelen formuleren |
Thieme PBSD: Thema 2.4 Het ondersteuningsplan in de praktijk:
|
Thieme PBSD: Thema 2.4 Het ondersteuningsplan in de praktijk:
Opdracht 1-4 Praktijksituaties Kim en Adila 1-3 Sophie wil moeder en echtgenote blijven 1-8 Themaopdracht Een ondersteuningsplan maken 1.1-1.3 Test je kennis: Ondersteuningsplan in de praktijk test 1-2 |
|
Begeleidingsvormen kiezen die bijdragen aan het bereiken van de doelen | ||
Thieme PBSD: Thema 2.5 Begeleidingsmethodieken
|
Thieme PBSD: Thema 2.5 Begeleidingsmethodieken
Opdracht 1-7 Test je kennis: Begeleidingsmethodieken test 1-2 |
Opdracht Begeleidingsmethodiek
Opdracht De Presentiebenadering |
Branchespecifieke methodieken | ||
Thieme PBSD: 3.9 Participatie, rehabilitatie en herstelondersteunende zorg:
|
Thieme PBSD: 3.9 Participatie, rehabilitatie en herstelondersteunende zorg
Opdracht 1-6 |
|
Thieme PBSD: 4.14 Begeleiding en woonvormen mensen met dementie
|
Thieme PBSD: 4.14 Begeleiding en woonvormen mensen met dementie
Opdracht 1-7 |
|
Thieme PBSD: 5.16 Begeleiden van dak- en thuislozen
|
Thieme PBSD: 5.16 Begeleiden van dak- en thuislozen
opdracht 1-8 |
|
Thieme PBSD: 6.18 Het werk van een penitentiair inrichtingswerker
|
Thieme PBSD: 6.18 Het werk van een penitentiair inrichtingswerker
opdracht 1-7 |
|
Thieme PBSD: 7.21 De vrouwenopvang biedt hulp
|
Thieme PBSD: 7.21 De vrouwenopvang biedt hulpopdracht 1-9
|
|
Thieme PBSD: 8.24 Opvang en begeleiding
|
Thieme PBSD: 8.24 Opvang en begeleiding
opdracht 1-6 |
Opdracht Leervragen en BPV
|
Wet- en regelgeving m.b.t. het ondersteuningsplan | ||||
Thieme PBSD: Thema Wet- en regelgeving 10.31
Wet- en regelgeving: -alle onderdelen |
Thieme PBSD: Thema Wet- en regelgeving
-Opdracht 1-7 |
|