Methodisch werken

P6-K1-W1 Ondersteuningsplan

De persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen analyseert de verzamelde informatie over de cliënt en selecteert de belangrijkste informatie. Ze consulteert collega’s over mogelijke begeleidingsdoelen en -methodieken. Op basis van de verkregen informatie stelt ze samen met de cliënt de doelen voor de begeleiding vast en kiest ze het soort activiteiten en de vorm van begeleiding die bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen. Op basis hiervan schrijft ze het ondersteuningsplan. Ze legt het ondersteuningsplan ter instemming voor aan de cliënt, betrokkenen en aan het (multidisciplinair) team. Ze licht het plan toe en onderbouwt gemaakte keuzes. Zo nodig stelt ze het plan bij. Zij koppelt bijgestelde informatie uit het ondersteuningsplan terug aan collega’s.


Theorie en verwerkingsopdrachten

Doelgroepen PBSD
Thieme PBSD: Thema 3 tot en met 8 Thieme PBSD: Thema 3 tot en met 8


Methodisch werken en het opstellen van het ondersteuningsplan
Thieme PBSD: Thema 1.3 Ondersteuningsproces:
  • Ondersteuningsproces
  • Inleiding
  • Begeleiding en ondersteuning geven
  • Zelfregie
  • Methodisch werken
  • Stappen in het ondersteuningsproces
  • Verzamelen van informatie
  • Vaststellen van behoeften en problemen
  • Doelen formuleren
  • Plan maken
  • Uitvoering
  • Evalueren
Thieme PBSD: Thema 1.3 Ondersteuningsproces:
Opdracht 1-5

Praktijksituaties
Wie binnen drinkt doet dat niet op straat 1-7
Mia lacht even en kust een van haar knuffels 1-5

Test je kennis: Ondersteuningsproces
test 1
Opdracht Wat betekent het?

Opdracht Het 8 fasenmodel

Opdracht Gegevens verzamelen (Prezi)

Opdracht Cliëntgesprek (motivatietechnieken)

Opdracht Ordenen (als de opdrachten hierboven gedaan zijn)

Opdracht Doelen formuleren

Thieme PBSD: Thema 2.4 Het ondersteuningsplan in de praktijk:
  • Introductie deskundige ondersteuning en begeleiding bieden
  • Ondersteuningsplan in de praktijk
  • Inleiding
  • Werken met een ondersteuningsplan
  • Cliënt, sociaal netwerk en hulpverlener
  • Taken bij het ondersteuningsplan
  • Rechten en plichten
  • Digitaal ondersteuningsplan
  • Ondersteuningsplan in de praktijk
  • Stap 1 Functioneren en ondersteuningsbehoefte in kaart brengen
  • Stap 2 Ondersteuning of zorg plannen en uitvoeren
  • Stap 3 Evaluatie
Thieme PBSD: Thema 2.4 Het ondersteuningsplan in de praktijk:
Opdracht 1-4

Praktijksituaties
Kim en Adila 1-3
Sophie wil moeder en echtgenote blijven 1-8

Themaopdracht
Een ondersteuningsplan maken 1.1-1.3

Test je kennis: Ondersteuningsplan in de praktijk
test 1-2


Begeleidingsvormen kiezen die bijdragen aan het bereiken van de doelen
Thieme PBSD: Thema 2.5 Begeleidingsmethodieken
  • Begeleidingsmethodieken
  • Inleiding
  • Werken met methodieken
  • Verschillende methodieken
  • Het 8-fasenmodel
  • Systemisch werken
  • Motiverende gespreksvoering
  • Oplossingsgericht werken
  • Belevingsgerichte zorg
  • Muzisch agogisch werken
  • Creatieve activiteiten
  • Bewegingsactiviteiten
  • Muziektherapie
  • Dansen
  • Mindfulness

Thieme PBSD: Thema 2.5 Begeleidingsmethodieken
Opdracht 1-7

Test je kennis: Begeleidingsmethodieken
test 1-2
Opdracht Begeleidingsmethodiek

Opdracht De Presentiebenadering



Branchespecifieke methodieken
Thieme PBSD:  3.9 Participatie, rehabilitatie en herstelondersteunende zorg:
  • Participatie, rehabilitatie en herstelondersteunende zorg
  • Inleiding
  • Participatie
  • Gastvrije samenleving en kwartiermaken
  • Psychosociale benadering
  • Herstelondersteunende zorg
  • Benodigde competenties
Thieme PBSD: 3.9 Participatie, rehabilitatie en herstelondersteunende zorg
Opdracht 1-6



Thieme PBSD: 4.14 Begeleiding en woonvormen mensen met dementie
  • Begeleiding en woonvormen mensen met dementie
  • Inleiding
  • Verlies van de regie over het eigen leven
  • Afstemmen op de cliënt
  • De visie van Tom Kitwood
  • Reminiscentie
  • Reminiscentie in groepen
  • Individuele reminiscentie
  • Belevingsgerichte benadering
  • Realiteitsoriëntatiebenadering
  • Validation
  • Zintuigactivering
  • Nieuwe methoden
  • Woonvormen
  • Voorzieningen voor cliënten met dementie die zelfstandig wonen
  • Voorzieningen voor cliënten met dementie in zorgcentra
Thieme PBSD:  4.14 Begeleiding en woonvormen mensen met dementie
Opdracht 1-7

Thieme PBSD: 5.16 Begeleiden van dak- en thuislozen
  • Begeleiden van dak- en thuislozen
  • Inleiding
  • Werken in de dak- en thuislozenopvang
  • Contact met een hulpverlenende instantie
  • De intake
  • Het ondersteuningsplan
  • De dagbesteding
  • Werken aan persoonlijke doelen
  • Samenwerking met andere instanties
  • De uitstroomfase
Thieme PBSD: 5.16 Begeleiden van dak- en thuislozen
opdracht 1-8

Thieme PBSD: 6.18 Het werk van een penitentiair inrichtingswerker
  • Het werk van een penitentiair inrichtingswerker
  • Inleiding
  • De fasen van de detentieperiode
  • Instroom
  • Doorstroom
  • Uitstroom
  • De rol van de PIW’er in de verschillende fasen
  • Omgang met de gedetineerde
Thieme PBSD: 6.18 Het werk van een penitentiair inrichtingswerker
opdracht 1-7

Thieme PBSD: 7.21 De vrouwenopvang biedt hulp
  • De vrouwenopvang biedt hulp
  • Inleiding
  • Vrouwen aanmelden bij de vrouwenopvang
  • Hulp bij mensen thuis
  • Noodbed
  • Crisisopvang
  • Intensieve zorg
  • Werken aan kracht
  • Werken aan zeven leefgebieden
  • Evalueren
  • Na de vrouwenopvang

Thieme PBSD: 7.21 De vrouwenopvang biedt hulpopdracht 1-9


Thieme PBSD: 8.24 Opvang en begeleiding
  • Opvang en begeleiding
  • Inleiding
  • Opvanglocaties algemeen
  • Beëindigen van de opvang
  • Ondersteuning en begeleiding in de opvangcentra
  • Ondersteuning en begeleiding van statushouders
  • Werken met asielzoekers en vluchtelingen
  • Competenties
  • Organisaties

Thieme PBSD: 8.24 Opvang en begeleiding
opdracht 1-6
Opdracht Leervragen en BPV


Wet- en regelgeving m.b.t. het ondersteuningsplan
Thieme PBSD: Thema Wet- en regelgeving 10.31
Wet- en regelgeving:
-alle onderdelen

Thieme PBSD: Thema Wet- en regelgeving
-Opdracht 1-7








Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl