Communicatie/beroepshouding

P6-K1-W2 Begeleidt de cliënt bij het versterken van de eigen kracht

De persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen biedt de cliënt ondersteuning bij het leren omgaan met zijn situatie en het versterken van de eigen kracht. Zij ondersteunt, motiveert en stimuleert de cliënt. Zij maakt afspraken met de cliënt over wat hij zelf doet en waarvoor betrokkenen en/of interne of externe deskundigen ingezet worden. Zij motiveert de cliënt om zijn doelen te bereiken en helpt hem hier zo nodig bij. Zij kent en interpreteert het gedrag van de cliënt, zodat zij hem kan helpen bij het omgaan met problemen, gedachten en gevoelens. Zo nodig stimuleert zij gedragsverandering, reguleert zij het gedrag en biedt zij begeleiding gericht op preventie. Zij respecteert de eigenheid van de cliënt en stemt haar begeleidingsmethodieken en gesprekstechnieken op hem af. Ze rapporteert informatie over de cliënt, zodat ook voor anderen helder is hoe het met de cliënt gaat.


Theorie en verwerkingsopdrachten

Luisteren, feedback en respect gericht op eigen kracht bij specifieke doelgroepen
Thieme Communicatie: Thema 2.6 Actief luisteren:
  • Wanneer actief luisteren?
  • Voorwaarden bij de luisteraar
  • Voordelen van actief luisteren
Thieme Communicatie: Thema 2.6 Actief luisteren:
  • Opdracht 2 - 4
Thieme Communicatie: Thema 4.9 Feedback geven en krijgen:
  • Aandachtspunten bij het geven van feedback
  • Drie elementen van feedback
  • Verdedigingsreacties bij opbouwende feedback
Thieme Communicatie: Thema 4.9 Feedback geven en krijgen:
  • Praktijksituatie: Ramona krijgt feedback alle opdrachten

Thieme Communicatie: Thema 5.11 De aspecten van de beroepshouding:
  • Respect tonen
  • Respect tonen is voorwaarde
  • Respectvolle bejegening


Rapporteren bij specifieke doelgroepen
Thieme Methodiek: Thema 3.12 Rapporteren:
  • Bestudeer alle onderdelen
Thieme Methodiek: Thema 3.12 Rapporteren:
  • Opdracht 1 - 5









Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl