Concrete afspraken

Voorbereiding

De afgelopen weken heb je de student(en) gecoacht op een aantal vaste onderwerpen, zoals op het wegwijs worden in groups en DSDO en oriĆ«ntatie op werkveld, doelgroepen en stage. Nu je de student(en) beter kent, kun je wat vraaggerichter gaan coachen. Wellicht is het je al duidelijk waar de coachingsvragen liggen. Mocht dat nog niet het geval zijn, dan kun je vandaag daartoe een inventarisatie doen. 

De vragen kunnen heel divers zijn, zoals behoeften op het gebied van rekenen, verslagen schrijven, sociale vaardigheden, digitale vaardigheden, Engels, theorie van doelgroepen en methodiek en planningsvaardigheden. Nadat de vragen helder zijn geformuleerd, kun je concrete afspraken maken.

Beantwoord ter voorbereiding de volgende vragen:

  1. Welke coachingsvragen kun je al formuleren?
  2. Als dit nog niet helder is, hoe wil je dit met de student(en) inventariseren en formuleren?
  3. Hoe stimuleer je de student(en) zelf tot concrete afspraken te komen? Welke gesprekstechnieken zet je hierbij in?
  4. Wie is eigenaar van de gemaakte afspraken?
  5. Welk hulpmiddel gebruik je bij het plannen van de afspraken in de tijd?
  6. Op welke onderdelen van het beroepsmatig handelen ga je de student beoordelen?
  7. Welk format gebruik je om het beroepsmatig handelen te kunnen beoordelen?
  8. Wanneer ga je evalueren?


Uitvoering

  • Ga in gesprek met de student(en) om tot formuleren van de coachingsvragen en tot het maken van concrete afspraken te komen.
  • Bespreek hierin wie wat doet. 
  • Geef aan dat je de student in week 16 gaat beoordelen op zijn of haar beroepsmatig handelen. 
  • Bespreek op welke onderdelen je dit gaat doen. 
  • Geef alvast aan op welk moment jij wordt beoordeeld op je rol als coach.


Evaluatie

  • Bespreek na in hoeverre het is gelukt om tot concrete afspraken te komen. Vraag hierop feedback. 
  • Kijk terug op de manier waarop je dit hebt aangepakt. In hoeverre is het je gelukt de student zelf eigenaar te worden van de gemaakte afspraken? 
  • Schrijf op wat je is opgevallen aan de student(en). Maak notities over motivatie en communicatieve vaardigheden van de student.

Schrijf een evaluatieverslag van een half A4 en voeg dit samen met je notities toe aan je logboek.

Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl