Voorlichting geven

Voorbereiding

Sommige studenten weten heel goed in welk werkveld en met welke doelgroep zij willen werken. Veel studenten weten dit echter nog niet goed. Dit komt onder andere doordat ze nog geen goed beeld hebben van wat het werk en wat de doelgroep inhoudt. Naar aanleiding van deze concreet geformuleerde leervraag ga je hen hierin voorlichting geven.

Maak ter voorbereiding de volgende opdrachten:

  • Stel naar aanleiding van de leervraag een concreet kennisdoel op. Probeer zo klein mogelijk te denken, gezien de beperkte tijd.
  • Formuleer ook een houdings- en een gedragsdoel. Let er op dat voorlichten iets anders is dan overtuigen. Je geeft dus informatie, waardoor de student beter keuzes kan maken.
  • De informatie die je geeft móet kloppen. Verdiep je in dat wat je moet weten, voordat je voorlichting kunt geven.
  • Bedenk een manier waarop je de voorlichting wil geven. Probeer aan te sluiten bij dat wat de student al weet. Bepaal welke hulpmiddelen/bronnen je wilt inzetten hierbij.


Doelen

Kennisdoel


Houdingsdoel


Gedragsdoel



Manier van voorlichten




Hulpmiddelen/hulpbronnen




Klik hier om het formulier te downloaden


Uitvoering

  • Geef de voorlichting. 
  • Bepaal na de voorlichting samen met de student of de kennis, -houdings- en gedragsdoelen zijn bereikt. 
  • Stem af wanneer volgende week het bezoek plaatsvindt en hoe jullie afspreken.


Evaluatie

  • Bespreek na in hoeverre je de kennis-, houdings- en gedragsdoelen hebt bereikt. Kijk daarin terug op jouw rol als coach door je aanpak te evalueren en door te reflecteren op jezelf. 
  • Schrijf op wat je is opgevallen aan de student(en). Maak notities over de motivatie van de student(en) en over wat deze al weet en nog niet weet over werkvelden en doelgroepen.

Schrijf een evaluatieverslag van een half A4 en voeg dit samen met je notities toe aan je logboek.

Tref de nodige voorbereidingen voor het bezoek van komende week.

Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl