Intervisie

Voorbereiding

Bestudeer in het hoofdstuk Begeleiden van collega’s en stagiairs (in sommige boeken Deskundigheidsbevordering en begeleiden van collega’s genoemd) nog een keer de paragraaf Intervisie. Beantwoord de volgende vragen:

  1. Wat is jouw rol als intervisiebegeleider?
  2. Wat is de bedoeling van intervisie?
  3. Wat zijn de zes stappen bij intervisie?


Nadat de docent je in een groepje heeft ingedeeld, bereid je je samen met je groepsgenoten voor op de intervisiebijeenkomst door de volgende vragen te beantwoorden:

  1. Over welke onderwerpen mag de intervisie gaan, over welke niet?
  2. Hoe zorg je er voor dat je de studenten elkaar laat bevragen?
  3. Hoe waak je ervoor dat de studenten de stappen goed volgen?
  4. Hoe waak je ervoor dat de studenten elkaar op respectvolle manier benaderen en feedback geven?
  5. Welke rol heb jij, welke rol je groepsgenoten?
  6. Waar moet je verder nog rekening mee houden?


Uitvoering

  • Leid samen met je groepsgenoten de intervisie, waarin je de studenten wijst op respect voor de privacy: ‘Alles wat verteld wordt, blijft ook tussen ons.’ 
  • Niet iedereen hoeft aan de beurt te komen. 
  • Geef de studenten feedback op hun rol en houding tijdens intervisie.


Evaluatie

  • Bespreek na in hoeverre het je is gelukt om de studenten elkaar te laten bevragen. 
  • Kijk terug op je rol als intervisie-begeleider en bespreek hierin wat goed ging en wat aandachtspunten zijn. 
  • Schrijf op wat je is opgevallen aan de student(en). Maak notities over communicatieve vaardigheden en reflectievermogen van de student.

Schrijf een evaluatieverslag van een half A4 en voeg dit samen met je notities toe aan je logboek.

Volgende week geldt dezelfde verdeling.

Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl