Supervisie

Voorbereiding

Bestudeer in het hoofdstuk Begeleiden van collega’s en stagiairs (in sommige boeken Deskundigheidsbevordering en begeleiden van collega’s genoemd), de paragrafen Intervisie, Supervisie en Methodische Werkbegeleiding. Beantwoord de volgende vragen:

  1. Wat zijn de verschillen tussen de 3 coachingsinstrumenten?
  2. Wat is jouw rol als supervisor?
  3. Wat is de bedoeling van supervisie?
  4. Wat zijn de fasen in de supervisie?


Je gaat een persoonlijk gesprek voeren met de eerstejaarsstudent over haar beroepsmatig handelen (in dit geval is dit in de schoolsetting). Als je twee studenten begeleidt, dan is er sprake van groepssupervisie.

Bereid je voor op de supervisie-bijeenkomst door de volgende vragen te beantwoorden:

  1. Welke vragen kun je stellen om de student helder te laten krijgen hoe zij iets heeft aangepakt?
  2. Welke vragen kun je stellen om de student bewust te laten worden van gevoelens, gedachten en emoties?
  3. Welke vragen kun je stellen om de student bewust te laten worden van haar eigen beroepshouding?
  4. Hoe voorkom je dat je de student beoordeelt op haar handelen? Waar wil je verder bij jezelf alert op zijn?
  5. Hoe wil je gaan bereiken dat de student zelf tot het formuleren van persoonlijke leerdoelen komt?
  6. Welke vragen kun je stellen om de student tot een aanpak van de leerdoelen te laten komen?


Uitvoering

  • Voer de supervisie uit, waarin je de student aangeeft dat je de privacy in acht neemt. 
  • Belangrijk is verslaglegging door de student. Instrueer de student waaruit het supervisieverslag moet bestaan (zie eerder genoemde paragraaf). 
  • Spreek met de student af wanneer zij dit laat zien en wanneer je terugkomt op de opgestelde leerdoelen.


Evaluatie

  • Bespreek met je docent en medestudenten na in hoeverre het je is gelukt om de student zelf tot het formuleren van persoonlijke leerdoelen te laten komen. 
  • Kijk terug op je rol als supervisor en bespreek hierin wat goed ging en wat aandachtspunten zijn. 
  • Schrijf op wat je is opgevallen aan de student(en). Maak notities over communicatieve vaardigheden en reflectievermogen van de student.

Schrijf een evaluatieverslag van een half A4 en voeg dit samen met je notities toe aan je logboek.

Volgende week staat intervisie op het programma. Dit leid je samen met een of twee medestudenten derdejaars. Maak een verdeling.

Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl