Voorbereiden en voeren van evaluatiegesprek met naastbetrokkenen
Lees de situatie van Luc (onderaan de pagina).
Lees ook het actieplan in schema van Luc en de evaluatie.
De voorbereiding:
Bereid een evaluatiegesprek voor met Luc en zijn zus. Beantwoord hierbij de volgende vragen:
- Wat zijn de doelen van Luc?
- Welke afspraken zijn er gemaakt met Luc?
- Waarom evalueer je met naastbetrokkenen?
- Waarom worden er familiegesprekken gehouden?
- Welke vragen kun je stellen aan Luc en aan de zus van Luc waaruit blijkt dat je je luistervaardigheden gebruikt?
- Welke vragen kun je stellen aan Luc en aan de zus van Luc waaruit blijkt dat je actief luistert?
- Hoe kun je het gesprek met Luc en zijn zus voorbereiden?
- Welke vragen kun je stellen om de mening en ideeën van Luc en zijn zus te achterhalen?
- Welke productvragen kun je stellen?
- Welke procesvragen kun je stellen?
Het gesprek:
Maak een groepje van 4 studenten en verdeel de volgende rollen:
- MZ'er
- Cliënt Luc
- Zus van Luc
- Observant
- De MZ'er gaat een evaluatiegesprek voeren met Luc en zijn zus. Je maakt gebruik van de voorbereidingsvragen uit deze opdracht onder 'de voorbereiding'.
- Na 5 minuten draaien de rollen door. Iedereen speelt elke rol 1x. Het is een oefengesprek.
- Jullie vullen met elkaar 1 observatieformulier in. Belangrijk is dat jullie bij elk onderdeel de feedback duidelijk beschrijven.