Presentatie methodieken

Binnen de maatschappelijke zorg bestaan heen veel methodieken die je zou kunnen gebruiken. Om ons wat meer te verdiepen over wat er allemaal is, gaan we ons nu verdiepen in groepen. Doordat iedereen de gekregen methodiek presenteert aan de klas, kennen we er straks vijf.

Voorbereiding

- Maak 5 groepen in de klas. Elke groep onderzoekt 1 van de genoemde methodieken.
- Bereid een informatieve en aantrekkelijke presentatie voor. Maak gebruik van de genoemde bronnen. Leg de taakverdeling vast, waarbij elke taak door i.i.g. 2 personen wordt opgepakt.


Uitvoering
- De presentatie en evaluatie duren 20 minuten.
- Presenteer de onderzochte methodiek per groep aan de klas (15 minuten).

Minimale inhoud presentatie:

- Omschrijving van de methodiek
- Voor welke doelgroep(en)
- Welke begeleidingstechnieken worden met name ingezet en waarom
- Hoe draagt de methodiek bij aan het voeren van eigen regie
- Werk een situatie uit waarin je bovengenoemde praktisch door de klas laat toepassen


Evaluatie
De presentatoren gaan bij de evaluatie (5 minuten) na:

- Is de omschrijving van de methodiek helder en begrepen?
- Is helder voor welke doelgroep de methodiek ingezet wordt?
- Kan er benoemd worden welke begeleidingstechnieken met name worden ingezet?
- Is helder hoe de methodiek bijdraagt aan het voeren van eigen regie?
- Welke ervaringen hebben klasgenoten n.a.v. praktische toepassing?


Denk ook aan:

- Verdeel rollen, zodanig dat de presentatie te allen tijde kan doorgaan
- Maak gebruik van visueel materiaal
- Betrek de klas


De vijf methodieken die we gaan bestuderen vandaag:

1. Empowerment

Link 1

Link 2

2. Eigen initiatief model

Link 1

3. Oplossingsgericht werken

Link 1

Link 2

4. Herstel ondersteunende zorg

Link 1

Link 2

5. Geef me de vijf!

Link 1











Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl