Communicatie/ beroepshouding

B1-K1-W6 Afstemmen


De beroepskracht maatschappelijke zorg stemt af en neemt deel aan voor de afstemming relevante overlegvormen. Zij stemt de werkzaamheden af met collega's, leidinggevende, met betrokkenen vanuit andere disciplines en vanuit (aanverwante) bedrijven/instellingen. Daarbij bespreekt zij de verdeling van de taken. Zij houdt rekening met mogelijkheden, eisen, prioriteiten, wensen, behoeftes en verwachtingen van betrokkenen en de daaruit voortkomende consequenties. Met behulp van de uitgewisselde informatie vormt zij een compleet beeld van de zorgverlening. Zij past haar aanpak aan als blijkt dat dit nodig is. Daarnaast bespreekt zij eventuele knelpunten in de werkzaamheden en zoekt naar mogelijkheden deze op te lossen.


Theorie en verwerkingsopdrachten

 Gesprekstechnieken en afstemmen


Bestudeer: Thieme: Communicatie Thema 3.7:
  • Kenmerken van een tweegesprek
  • Voorwaarden voor een effectief tweegesprek
  • Je houding als gesprekspartner-of leider
  • Vaardigheden bij het voeren van gesprekken
  • Aandachtspunten voor de voorbereiding
  • Aandachtspunten voor de uitvoering
  • Aandachtspunten voor de afsluiting
  • Opdracht 1 en 2
Opdracht afstemmingsgesprek met een leidinggevende

  • Heel hoofdstuk 8
  • Opdracht 1-8


Opdracht teamgesprek

Opdracht afstemmingsgesprek met naastbetrokkenenen

Opdracht afstemmen met andere disciplines









Beroepshouding en afstemmen


Bestudeer: Thieme Communicatie:Thema
7.16: Richtlijnen voor je gedrag
  • Verschillen tussen jouw en andermans waarden en normen
  • Opdracht 3 en 4

  • Waarden in de beroepscode
  • Opdracht 1 en 3

Bestudeer: Thieme Communicatie: Thema 5.11: De aspecten van de beroepshouding:
  • Beroepsgeheim bij toestemming tot delen van informatie
  • Zwijgplicht verbreken

  • Opdracht 8










Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl