Methodisch werken

P4-K1-W1 Ondersteuningsplan

De agogisch medewerker GGZ levert een bijdrage aan het samen met de cliënt opstellen van het ondersteuningsplan. Ze houdt hierbij rekening met andere hulp, zorg of diensten en de verwevenheid van de aandoening met de verschillende levensgebieden. Ze verzamelt gegevens over de cliënt uit observaties, gesprekken en schriftelijke verslagleggingen. Ze formuleert conclusies over het lichamelijk, psychisch en/of sociaal welbevinden. Zij consulteert collega’s over mogelijke begeleidingsdoelen en -methodieken. Op basis van de verkregen informatie begeleidt ze de cliënt bij het formuleren van zijn doelen en prioriteiten. Samen met de cliënt kiest ze het soort activiteiten en de vorm van begeleiding die bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen. Ze legt haar bijdrage aan het ondersteuningsplan schriftelijk vast. Ze vraagt aan de cliënt of hij akkoord gaat met het ondersteuningsplan en stelt samen met de eindverantwoordelijke het ondersteuningsplan vast.


Theorie en verwerkingsopdrachten

Doelgroepen GGZ
Thieme AM GGZ: Thema 3 tot en met 8 Thieme AM GGZ: Thema 3 tot en met 8


Methodisch werken en het opstellen van het ondersteuningsplan
Thieme AM GGZ: Thema 2.3 Ondersteuningsproces: van intake tot afronding:
  • Introductie deskundig begeleiden
  • Ondersteuningsproces: van intake tot afronding
  • Inleiding
  • Participatie en eigen regie zijn uitgangspunt
  • Doel van extramurale begeleiding
  • Doel van intramurale begeleiding
  • Sociale wijkteams
  • FACT-teams
  • Intake
  • Intaketraject
  • Kennismaken: vertrouwen winnen
  • Stappen in het ondersteuningsproces
  • Ondersteuningsplan
  • Taken in relatie tot ondersteuningsplan
  • Gegevens verzamelen van de cliënt
  • Vragenlijsten
  • Ecogram
  • Observaties
  • Hulpvraag bepalen
  • Doelen in het ondersteuningsplan
  • Uitvoering van de geplande ondersteuning
  • Motivatie bij de cliënt is voorwaarde
  • Evaluatie, tussentijdse evaluaties en rapportage
  • Rapportage
  • Exitgesprek
  • Rechten en plichten
  • Doorverwijzen
Thieme AM GGZ: Thema 2.3 Ondersteuningsproces: van intake tot afronding:
Opdracht 1-12

Praktijksituaties
Merit 1-7
Dante 1-9

Test je kennis: Ondersteuningsproces
test 1
Opdracht Wat betekent het?

Opdracht Het 8 fasenmodel

Opdracht Gegevens verzamelen (Prezi)

Opdracht Cliëntgesprek (motivatietechnieken)

Opdracht Ordenen (als de opdrachten hierboven gedaan zijn)

Opdracht Doelen formuleren







Begeleidingsvormen kiezen die bijdragen aan het bereiken van de doelen
Thieme AM GGZ: Thema 2.4 Begeleiden: de basis.
  • Introductie begeleiden: de basis
  • Inleiding
  • Basishouding
  • Positieve grondhouding
  • Respectvolle bejegening
  • Positieve relatie met cliënten
  • Begeleidingsvaardigheden
  • Specifieke benaderingswijzen
  • Herstelondersteunende zorg
  • Wat is herstel?
  • Fasen in het herstelproces
  • Aspecten van herstel
  • Grondhouding van beroepskracht
  • Presentiebenadering
  • Empowerment
  • Helpen bij ontwikkelen van de eigen kracht
  • Profiel van de eigen kracht van de cliënt
  • Ervaringsdeskundigheid
  • Interventiebenadering
Thieme AM GGZ: Thema 2.4 Begeleiden: de basis.
Opdracht 1-7

Discussie over stellingen 1

Test je kennis: Begeleiden
test 1-2
Opdracht Presentiebenadering


Branchespecifieke methodieken
Thieme AM GGZ: Thema 2.5 Methodieken
  • Introductie methodieken
  • Inleiding
  • Wat is agogische methodiek?
  • Kenmerken van agogische methodieken
  • Methodiekvorm: interventie of programma
  • Cliënt, cliëntsysteem of wisselwerking met omgeving
  • Wie voert de methodiek uit?
  • Overzicht van behandelmethodieken en agogische methodieken
  • Screeningsinstrumenten en signaleringsmethodieken
  • E-diagnostiek
  • Vragenlijsten
  • Signaleringsplan en crisisplan
  • Signaleringsnetwerken
  • Biologische behandelmethodieken
  • Farmacotherapie
  • Neurostimulatie
  • Psychosociale behandelmethodieken
  • Psychotherapie
  • Vaktherapie
  • Ervaringsgerichte methodieken
  • Aandachtsgerichte training
  • Survivaltocht
  • Cognitieve methodieken
  • Emotieregulatie
  • Oplossingsgericht werken
  • Crisiskaart en crisisplan
  • Methodieken gericht op versterken eigen kracht en/of zelfmanagement
  • Cursus herstellen doe je zelf
  • Herstelwerkgroepen van HEE
  • Thuisbegeleiding
  • Interpersoonlijke Sociaal Psychiatrische Begeleiding
  • Werken met leefplan ‘Wat wil ik met mijn leven’?
  • Werken met levensverhalen
  • Methodieken gericht op versterken sociaal netwerk
  • Vriendendiensten
  • Vriendenkringen
  • Vrijwillige netwerkcoach
  • Methodieken gericht op bevorderen van maatschappelijke participatie
  • Wijk en Psychiatrie
  • Kwartiermaken
  • Maatschappelijk steunsysteem
  • Arbeidsrehabilitatie en resocialisatie
  • Rehabilitatiemethodieken
  • Systematisch Rehabilitatiegericht Handelen
  • Individuele Rehabilitatie Benadering
  • Libermanmethodiek
  • Strengths Model
  • Methodieken gericht op gedragsverandering
  • Leertheoretische methodiek
  • Motiverende gespreksvoering
  • Outreachende methodieken
  • Vindplaatsgericht werken
  • Critical Time Intervention
Thieme AM GGZ: Thema 2.5 Methodieken
Opdracht 1-17

Test je kennis: Methodieken
test 1-2
Opdracht Begeleidingsmethodiek

Opdracht Leervragen en BPV





Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl