Pedagogiek

P5-K1-W5 Opvoedingsondersteuning

De thuisbegeleider ondersteunt en begeleidt de cliënt bij de opvoeding van de kinderen. Zij geeft voorlichting, advies en instructie gericht op het dagelijks handelen en functioneren. Zij geeft o.a. (aanvullende) voorlichting op het gebied van opvoeden, de ontwikkelingsfase van het kind en omgaan met ziekten/handicaps. Ook biedt zij ondersteuning bij het stellen van grenzen, lastig gedrag, emotionele ontwikkeling, vertraging in ontwikkeling,
gezondheid, lichamelijke opvoeding, enz. Samen met de cliënt brengt ze de opvoedingssituatie en de ervaren problemen in kaart. De thuisbegeleider neemt deel aan de dagelijkse bezigheden, observeert en bespreekt de interactie tussen gezinsleden. Ze houdt zich aan gemaakte afspraken. Door voorbeeldgedrag en coaching draagt de thuisbegeleider de cliënt handelings- en communicatiealternatieven aan met als doel dat het opvoedingsklimaat
verbetert. Ook signaleert de thuisbegeleider of er onderliggende problemen of misstanden zijn en bespreekt deze met de cliënt. Zo nodig verwijst ze de cliënt door. Als de cliënt, kinderen of anderen vanwege de situatie gevaar dreigen te lopen, schakelt de thuisbegeleider bij voorkeur met toestemming van de cliënt derden in conform de meldcode.


Theorie en verwerkingsopdrachten

Thuisbegeleiding


Thieme Thuisbegeleider MZ: Thema 1.2 Thuisbegeleiding
  • Thuisbegeleiding
  • Inleiding
  • Doelgroepen van thuisbegeleiding
  • De rol van de thuisbegeleider
  • Wat is het effect van thuisbegeleiding?
  • Wat moet een thuisbegeleider weten en kunnen?
  • Vakkennis volgens het kwalificatiedossier
  • Vaardigheden binnen een zelfstandige functie
  • Beroepshouding thuisbegeleider

Thieme Thuisbegeleider MZ: Thema 1.2 Thuisbegeleiding
Opdracht: 1- 4, 9


Ontwikkelingsfasen in relatie tot opvoeding
Thieme Thuisbegeleider: Thema 3.5 Ontwikkelingsopgaven van baby tot puber
  • Introductie begeleiding bij ontwikkeling en opvoeding
  • Ontwikkelingsopgaven van baby tot puber
  • Inleiding
  • Ontwikkelingsopgaven van baby’s
  • Hechting
  • Gezonde lichamelijke ontwikkeling
  • Eenkennigheid en scheidingsangst
  • Spelen
  • Werken aan zijn taalontwikkeling
  • Ontwikkelingsopgaven van peuters
  • Gezonde lichamelijke ontwikkeling
  • Spelen
  • Gezinsnormen eigen maken
  • Zelfstandigheid
  • Ontdekken van sekserol
  • Ontwikkelingsopgaven van kleuters
  • Omgang met leeftijdsgenoten
  • Gezonde lichamelijke ontwikkeling
  • Spelen: moeilijkere uitdagingen
  • Herkennen en bijsturen van emoties
  • Zelfstandigheid
  • Ontwikkelingsopgaven van schoolkinderen
  • Deelname aan basisonderwijs
  • Gezonde lichamelijke ontwikkeling
  • Herkennen en bijsturen van emoties
  • Je verplaatsen in anderen
  • Vergroten van zelfstandigheid
  • Vriendschappen met leeftijdsgenoten
  • Ontwikkelingsopgaven van pubers
  • Deelname aan voortgezet onderwijs
  • Gezonde lichamelijke ontwikkeling
  • Gevoelens van onzekerheid
  • Eerste seksuele ervaringen
Thieme Thuisbegeleider: Thema 3.5 Ontwikkelingsopgaven van baby tot puber
Opdracht 1-15

Test je kennis over ontwikkelingsopgaven van baby tot puber
Opdracht Taalontwikkeling
Opdracht Ontwikkelingsopgaven baby's (film)
Opdracht Ontwikkelingsopgaven peuters (film)
Opdracht Ontwikkelingsopgaven kleuters (film)
Opdracht Ontwikkelingsopgaven schoolkinderen 6 jaar (film)
Opdracht Ontwikkelingsopgaven schoolkinderen 9 jaar (film)
Opdracht Ontwikkelingsopgaven pubers 12 jaar (film)
Opdracht Ontwikkelingsopgaven pubers 15 jaar (film)


Ontwikkelingsproblemen en -stoornissen
Thieme Thuisbegeleider:  Thema 3.6 Ontwikkelingsproblemen en -stoornissen
  • Ontwikkelingsproblemen en -stoornissen
  • Inleiding
  • Ontwikkelingsstoornissen en ontwikkelingsproblemen
  • Normtabellen
  • Alarmsignalen
  • Belang van vroegtijdige onderkenning
  • Huilbaby’s
  • Gevolgen van het vele huilen
  • Vermijden van prikkels
  • Kinderen met autismespectrumstoornis
  • Verschijnselen van een autismespectrumstoornis
  • Oorzaken van ASS
  • Opvoeding van kinderen met een ASS
  • Kinderen met aandachtsstoornis
  • Kenmerkende gedragingen
  • Opvoeden van kinderen met een aandachtsstoornis
  • Aandachtsstoornissen in combinatie met andere stoornissen
  • Kinderen met DCD
  • Verschijnselen van DCD
  • Oorzaken van DCD
  • Opvoeding van kinderen met DCD
  • Kinderen met niet-aangeboren hersenletsel
  • Verschijnselen van niet-aangeboren hersenletsel
  • Oorzaken van niet-aangeboren hersenletsel
  • Opvoeden van kinderen met niet-aangeboren hersenletsel
  • Kinderen met gedragsstoornissen
  • Gedragsproblemen
  • Oorzaken van gedragsproblemen
  • Kinderen met eetstoornissen
  • Anorexia nervosa
  • Boulimia
  • Behandeling bij eetstoornissen
  • Kinderen met tics en spanningsklachten
  • Kinderen met hechtingsproblemen
  • Oorzaken van hechtingsproblemen
  • Gevolgen van hechtingsproblemen
  • Opvoeden van kinderen met hechtingsproblemen
  • Kinderen met leerstoornissen
Thieme Thuisbegeleider:  Thema 3.6 Ontwikkelingsproblemen en -stoornissen
Opdracht 1-15

Test je kennis over ontwikkelingsproblemen en -stoornissen
Opdracht Kahoot
Opdracht Parnassia


Opvoeding
Thieme Thuisbegeleider: Thema 3.7 Opvoeding
  • Opvoeding
  • Inleiding
  • Wat is opvoeden?
  • Terrein van de pedagogiek
  • Opvoeden is noodzaak
  • Doel van de opvoeding
  • Rol van de opvoeder
  • Ouder-kindrelatie
  • Opvoedingsklimaat
  • Opvoedingsstijlen
  • Opvoedingsmiddelen
  • Gewoontevorming
  • Aanmoedigen
  • Belonen
  • Grenzen stellen
  • Afleiden
  • Gedrag negeren
  • Gedrag afkeuren
  • Gesprek voeren
  • Time-out
  • Straffen
  • Opvoedingsproblemen
  • Zwaarte van problemen
  • Oorzaken van opvoedingsproblemen
  • Meest voorkomende vragen rondom opvoeding
Thieme Thuisbegeleider
Opdracht 1-6

Test je kennis over opvoeding



Opdracht Wat is een goede opvoeding?

Opdracht Mijn eigen opvoeding


Opvoedingsondersteuning: methodieken
Thieme Thuisbegeleider: Thema 3.8 Opvoedingsondersteuning
  • Opvoedingsondersteuning
  • Inleiding
  • Wat is opvoedingsondersteuning?
  • Praktische steun
  • Sociaal-emotionele steun bieden, sociale netwerk versterken
  • Informatie en voorlichting geven
  • Licht pedagogische hulp en adviezen bieden
  • Pedagogisch en fysiek stimulerende omgeving
  • Opvoedingsondersteuning in de praktijk
  • Verzamelen van informatie
  • Hulpvraag opvoedingsondersteuning bepalen
  • Doelen opvoedingsondersteuning vaststellen
  • Uitvoeren van opvoedingsondersteuning
  • Evaluatie van de opvoedingsondersteuning
  • Methodieken opvoedingsondersteuning
  • Gordon-methode
  • Triple P
  • Families First
  • Videohometraining
  • HouVast
  • ReSet
  • Gedragsmatige aanpak
  • Overige opvoedingsondersteuningsmethodieken

Thieme Thuisbegeleider:Thema 3.8 Opvoedingsondersteuning
Opdracht 1-6

Praktijksituaties 
De opvoeding van Daan
Het gezin van Nathalie en Mark

Themaopdracht Schema’s maken voor analyse opvoedingsvraagstuk

Test je kennis over opvoedingsondersteuning
Opdracht: Videohometraining

Opdracht: Praktijk videohometraining

Opdracht Triple P Discussie

Opdracht Gordon-methode

Opdracht Naslagwerk


Ouderschap en verstandelijke beperking
Thieme Thuisbegeleider: Thema 4.10 Ouderschap
  • Ouderschap
  • Ontbrekende ouderschapscompetenties
  • Versterken van het gezin
Thieme Thuisbegeleider: Thema 4.10 Ouderschap
Opdracht 9
Opdracht Helena, moeder met een verstandelijke beperking.


Interculturele competenties bij opvoedingsondersteuning
Thieme Communicatie MZ: 1.3 Interculturele communicatie
Opdracht Interculturele competenties (docent materiaal)

Opdracht Een vak apart

Opdracht E-learning Movisie academie

Opdracht Voorlichtingsgesprek


Gedwongen hulpverlening bij opvoedingsproblemen


Opdracht Gedwongen hulpverlening
Opdracht Casus Roos


Systeemtheorie


Opdracht Samenleving
Opdracht Systeemtheorie






























Naar boven
/var/www/bib1920-mz-albeda.learningmatters.nl